1289. udmurtit kutsuvat metsänhenkeä nimin Nulesmurt
ja Palesmurt (puoliksi ihminen, puoliksi eläin).
1290. udmurttien haltijoihin kuuluu Ujin mönis
(pidetään yön henkenä / ihmisten liikkumista rajoittavana
henkenä, uhrinaan metsälintu tai sorsa).
1291. hantien metsänhenkiin kuuluu Por-ne (6-sorminen
por-nainen, elää ontoissa puissa ja soiden reunoilla,
edustaa metsässä elävää villimpää por-heimoa,
toisen tiedon mukaan Sowos-nimisen hengen puoliso).
1292. hantit kutsuvat metsässä eläviä jättiläisiä nimellä
jalan (ihmissyöjiä, pukeutuvat pään kääntämistä
rajoittaviin luu-koruihin, liikkuvat öisin, pelkäävät tulta
ja päivänvaloa, vrt. luolamiehet).
1293. hantit kutsuvat jättiläisiä ikiksi eli ukoiksi
(vähälukuisia ja nälkäisiä, tulevat leireihin, syötetään
lihalla ja kalalla).
1294. hantien mailla sijaitsee jättiläisten mukaan
nimettyjä paikkoja (jalan-sojm=jalanin puro).
1295. hantit kutsuvat lumimiestä nimellä kul (uskotaan
elävän uralilla, komien nimi yagmort, jag=mäntymetsä).
1296. hantien metsänhenkiin kuuluu Lon-verti-imi
(ovelana pidetty akka joka rankaisee tapojen rikkojia
ja palkitsee oikein eläneitä, voi viedä ihmislapsia oman
lapsensa leikkikaveriksi, uhriksi kirjavia liinoja).
1297. saamelaiset pitävät Leibolmaita (leppämies)
metsäonnen antajana ja karhujen suojelijana (voi
antaa karhun metsästäjille tai usuttaa tämän päälleen).
1298. saamelaiset uhraavat Leibolmaille jousia ja nuolia.
1299. saamelaisten tapaa pirskottaa lepänkuorinestettä
karhumenoissa pidetään Leibolmain muistamisena
(haltijaa pidetään karhuheimon perustajana tai
karhuhengen ihmishahmona).
1300. saamelaisten metsänhenkiin kuuluu Luot-hozjik
(pidetään porojen suojelijana, auttaa peuranpyynnissä).
1301. saamelaisten mukaan Luot-hozjik elää jäkälän
peittämillä vuorilla (ihmishahmoinen, karvojen peittämä,
toinen nimi Pots-hozjik, vrt. samojedien peurajumalattaret).
1302. saamelaisiin metsänhenkiin kuuluu hiljaisuudesta
pitävä Miehts-hozjin (vrt. mies=turkis).
1303. saamelaisiin metsänhenkiin kuuluu Vare-jielle
(vaaran-eläjä, musta hännällinen olento joka ei
vahingoita ihmisiä, suuttuu jos metsässä huudetaan,
lauletaan tai metelöidään, voi eksyttää väärin
käyttäytyvän).
1304. saamelaisten metsänhenkiin kuuluu Gidne
(kinej, kani, pidetään hännällisenä metsänneitona joka
kokoaa metsään kadonneita poroja ja houkuttelee miehiä
luokseen).
1305. saamelaisiin metsänhenkiin kuuluu Gams eli kaiku
(pidetään hiitenä tai menninkäisenä).
1306. selkupit uhraavat metsänhengille erikoisia nuolia
(vrt. tylppiä, koristeltuja).
1307. samojedit uhraavat metsänhaltijalle pyhän paikan
ohittaessaan (kulkien huoletta muualla metsässä,
keskisen jumalten luonteesta, paikkahaltijoita).
1308. hantit kutsuvat metsänhenkeä nimellä Unt-tongk
(puu-henki, muistuttaa karvaista ihmistä, jokaisella
metsällä omansa, antaa riistaa niille jotka muistavat
uhreilla, uhrit metsästyskausien alussa, syksyllä ja
kevättalvella).
1309. hantien mukaan Unt-tongkin tyttäret voivat naida
ihmisiä (vrt. haltijoiksi muuttuneet luolamiehet).
1310. mansien metsänhenki Mis-khum voi ilmestyä
puun korkuisena ja eksyttää metsässä liikkuvia.
1311. mansit pitävät mengkwejä metsässä elävinä
villi-ihmisinä (voimakkaita miehiä ja naisia jotka
elävät ihmisten tavoin, pidetään alueen vanhempana
väestönä).
1312. nenetsien metsänhengen Parnen uskotaan
elävän syvällä metsässä (kolmesorminen ja varpainen,
terävät kynnet, vrt. linnut, eläimet).
1313. udmurttien Nules-murtin uskotaan voivan
kasvaa puiden korkuiseksi (muuten ihmisen kaltainen,
yksisilmäinen (vrt. puiden kolot), pitää päätään
korkeimman puun tasolla).
1314. udmurtit kutsuvat Nules-murtia suureksi enoksi
ja metsäenoksi (elää metsässä perheineen, voi liikkua
tuulenpyörteen hahmossa).
1315. udmurttien mukaan metsänhenget pitävät
häitään kahdesti vuodessa (kesällä ja talvella,
myrskyjen kaataessa puita).
1316. udmurttien mukaan Nules-murt voi houkutella
lapsia metsään, eksyttää ihmisiä tai karjaa ja kaataa
ihmisiä puuskillaan (pidetään vahvana mutta hölmönä,
ei pelätä).
1317. udmurttien mukaan Nules-murt antaa riistaa ja
suojelee metsässä olevaa karjaa (käyttäytyminen riippuu
kohtelusta).
1318. udmurtit uhraavat Nules-murtille syksyisin
(kuusen tai pihtakuusen alla, vrt. pihtakuusen nimet).
1319. udmurttien metsänhenkiin kuuluu naispuolinen
Pales-murt (puoliksi ihminen, kirkuu metsässä aamun
ja illan hämyssä, vrt. lintujen ja eläinten äänet).
1320. udmurttien metsänhenkiin kuuluu kolmesorminen
Surali (karvainen, ihmishahmoinen, ääntelee metsässä
koko yön, voi eksyttää, houkutella luokseen, kutittaa tai
tanssia ihmisten kanssa).
1321. komien metsänhenkiin kuuluu Vorys-mort
(elää metsässä perheineen, puiden korkuinen,
liikkuu tuulenpyörteiden hahmossa, voi kantaa
ihmisiä ja karjaa, etsii ihmisnaisia lemmenpuuhiin).
1322. komien mukaan Vorys-mort auttaa metsästäjiä
näyttämällä suuntaa, ajamalla riistaa ansoihin ja
istumalla nuotiolla kanssaan.
1323. komit laittavat Vorys-mortin uhrit kannon koloon
(tupakkaa, oravan nahkoja).
1324. komien mukaan metsänhenget viettävät häitään
syksyisin (kokoontuen suuriin joukkoihin).
1325. marien mukaan metsänpeitosta voi vapautua
vaihtamalla oikea kenkä vasempaan jalkaan ja
päinvastoin (vrt. paidan kääntäminen, eksyminen
=toiseen ulottuvuuteen joutumista).
1326. marien metsänhenkiin kuuluva Kozla-ia
voi kasvaa männyn pituiseksi ja ilmestyä pöllön,
koiran, kannon tai pyörteen hahmossa (kirkuu
tai huutaa nauraen, voi eksyttää ja houkutella
metsään ystäväksi tekeytyen, tulee lämmittelemään
tulille, suuttuessaan voi sammuttaa nuotion,
toiselta nimeltään Targeldes).
1327. marien metsänhenkiin kuuluu kallion koloissa
elävä Ovda (karvainen, vaeltaa metsässä ihmisen
hahmossa, nauraa ja taputtaa käsiään).
1328. marit kutsuvat metsänhenkiä nimin
Kosla-kuguza (metsän-vanha-mies) ja Kosla-kuva
(metsän-vanha-nainen).
1329. marit laittavat metsänhenkien uhrit puun
koloihin (puhutellaan riistaa pyydettäessä, eksyttäessä
ja metsässä yövyttäessä).
1330. mordvalaiset kutsuvat metsän emoa Vir-avaksi
(pitkähiuksinen, jalat puiden paksuiset, voi ilmestyä
vir-vatulien, tuulenpyörteiden ja metsäneläinten
hahmossa, käy kylissä koiran tai suden hahmossa,
vrt. susi=virgaz).
1331. metsänhaltijaa pidetään harmaapartaisena
ja jäkälätakkisena (kasvaa sitä isommaksi mitä
lähemmäs menee, toisen tiedon mukaan pienenee).
1332. metsänneitoa pidetään kauniina naisena
joka on selkäpuoleltaan puun tai oksien kaltainen
(toisen tiedon mukaan hännäkäs, viettelee metsässä
liikkuvia miehiä).
1333. virolaiset kutsuvat metsänhenkeä nimellä
Mets-haldijas (huutonsa enteilee jotain tavallisesta
poikkeavaa).
1334. suomalaisiin metsänhenkiin kuuluu Nyyrikki
(tapion poika, antaa oravia) ja Hittavainen (antaa
jäniksiä).
1335. marien mukaan metsässä kuolleista tulee
metsänhenkiä tai näiden apulaisia (vrt. veteen
kuolleista veenhenkiä).
1336. udmurtit uhraavat metsän ja sukulaisten
hengille samaan aikaan (metsästyskauden alussa,
vrt. metsänhengistä polveutuvat heimot,
vrt. kuolleiden muuttuminen pyhinä pidetyiksi
metsän eläimiksi).
1337. udmurttien mukaan kuolleiden henget asuvat
metsän sydämessä (vrt. saivot).
1338. saamelaisneidot halaavat puita palatessaan
ylängöiltä metsämaille (vrt. vuotuiskierto,
kaksi kotipaikkaa).
1339. marit tervehtivät puita metsään mennessään,
kysyvät näiltä suuntaa ja pyytävät yöpymispaikkaa.
1340. marit kiittävät puita laittamalla kätensä
rungolle.
1341. marien mukaan metsä kuuntelee metsästäjien
laulua (ymmärtää ihmisten kieltä).
1342. marien mukaan puut pelkäävät kirveiden
kanssa liikkuvia (yrittäen kaatua päälleen).
1343. marien mukaan puut voivat vaihtaa paikkaa.
1344. marit välttelevät kovaa puhumista ja rumia
sanoja metsässä ollessaan.
1345. marien mukaan jokaisella puulla on ort-sielu
(ortillinen puu kukoistaa, ortin lähtiessä puu alkaa
kuihtua).
1346. metsänhengellä kerrotaan olevan lehtiparta ja
lakki männynneulasista.
1347. mordvalaisten metsänhenkiin kuuluu Verya-patiai
(pidetään metsien, metsäaukioiden ja puiden haltijana,
poikansa tuulenhenki Varma pas).
1348. mordvalaiset kutsuvat kauneutta sanalla mazini
(mazij=kaunis, vrt. masin eli metsän neito,
metsä=omaa kauneutta).
1349. mordvalaiset kutsuvat oksaa sanalla tarad
(vrt. tarrata).
1350. mordvalaiset kutsuvat puunlatvaa sanalla toks.
1351. mordvalaiset kutsuvat puuta sanalla cuvto
(vrt. cuvoms=kaivaa).
1352. mordvalaiset kutsuvat puun kuorta sanalla ker
(vrt. kerams=leikata).
1353. mordvalaiset kutsuvat tyhjää sanalla cavo
(vrt. savo, saivo).
1354. mordvalaiset kutsuvat eksymistä sanalla ilvede.
1355. mordvalaiset kutsuvat suota sanalla nuponcey.
1356. mordvalaiset kutsuvat metsää sanalla vir
(vrt. virkeä).
1357. mordvalaiset kutsuvat kantoa sanalla mukor
(vrt. mukor-hylly).
1358. mordvalaiset kutsuvat oksan haaraa sanalla
raskov (vrt. raske=sukulainen, r=l, lasko, laske,
lakkaus, laskaus, jälleensyntymissanastoa).
1359. mordvalaiset kutsuvat suota sanoilla terge ja
derga.
1360. mordvalaiset kutsuvat suota sanoilla songar ja
songara.
1361. mordvalaiset kutsuvat aukeaa sanalla kuzo.
1362. mordvalaiset kutsuvat sisämaata / sydänmetsää
sanoilla potma ja potmo.
1363. udmurttien mukaan nyulesmurtit kilpailevat
metsien eläimistä (voivat menettää eläimiään toiseen
metsään).
1364. udmurttien taruissa nyulesmurtit voittavat
wumurtit maasta repimiensä puiden avulla
(vrt. metsän ja veen heimot).
1365. udmurttien taruissa karhut tulevat kysymään
Nyulsmurtilta onko jo aika käydä talviunille (haltijan
osoittaessa jokaiselle karhulle nukkumapaikan).
1366. udmurtit pitävät Nylesmurttia pitkänä ja
tummaihoisena olentona (metsässä olevat tiheiköt
elinpaikkojaan).
1367. udmurttien metsänhenkeä Palasmurttia
pidetään muistona heimoista jotka tatuoivat
toisen puolen kehostaan (vrt. puoli-ihmiseksi
kutsuminen).
1368. udmurttien taruissa metsänhenki Yagperi
(jag=mänty) ilmestyy vanhan vihreän miehen
hahmossa (pelottelee ihmisiä, saa puut taipumaan,
johdattaa harhaan, ei pidä häiriöistä).
1369. udmurtit kutsuvat jättiläisiä nimin alangasary
ja zerpals (alangasar gurez=jättiläisten vuori).
1370. udmurttien taruissa jättiläiset liikkuvat
nopeasti metsän läpi, pitävät aseinaan maasta
revittyjä puita, eivät käytä vaatteita, eivät käytä
työkaluja, eivät osaa tehdä tulta, voitelevat jalkansa
savella ja pakenevat lopulta pohjoiseen missä
muuttuvat isoiksi kiviksi (vrt. kookkaina pidetyt
luolamiehet).
1371. udmurtit pitävät metsän kumpareita
jättiläisten jaloista pudonneina (vrt. luojahenkinä
pitäminen).
1372. udmurttien mukaan Nyulesmurt kykenee
muuttamaan kokoaan (metsässä puiden kokoinen,
niityllä heinien kokoinen).
1373. udmurttien taruissa Nyulesmurt antaa eläimille
luvan maata metsän koloissa ja onkaloissa (metsämaan
haltija, jokaisella metsällä omansa).
1374. udmurttien metsänhenkiin kuuluu Telkuzo
(pidetään vahingollisena henkenä).
1375. udmurtit kutsuvat metsänhenki Nyulesmurttia
suureksi ukoksi (bydzim nyunya).
1376. udmurttien mukaan Nyulesmurt hallitsee
metsän eläimiä, päättää karhujen makuupaikan
ja antaa metsäonnea (yhistetään sukulaisten
henkiin, vrt. hiidat).
1377. udmurtit kutsuvat tuulen maasta lennättämiä
lehtiä ja tuulisia kohtia Nyulesmurtin teiksi.
1378. udmurttien mukaan nyulesmurtit ja wumurtit
taistelevat vesissä päivisin (vrt. veteen heijastuva
metsä).
1379. udmurtit pitävät Yagperiä (mäntymetsän henki)
veenhenki Vukuzen luomana (jälkimmäinen yksi
luojahengistä).
1380. udmurttien Palaismurttia (puolimies)
pidetään metsässä elävänä yksisilmäisenä miehenä
(toinen puoli läpinäkyvä, voidaan nähdä
metsän laitamilla, tulee lämmittelemään tulille,
saapuu vihellettäessä tai huudettaessa, pelkää
pihlajaa jonka taakse voi suojautua).
1381. udmurttien metsänhenkiin kuuluu Nyulesmurt
(pihtametsän mies), Palesmurt (yksisilmäinen
jättiläinen), Chachchamurt (tiheikön mies), Jagmurt
(mäntymetsän mies) ja Sikmurt (vrt. metsäsika eli
mäyrä).
1382. udmurtit pitävät palasmurtteja isoina,
hölmöinä ja hauskoina (pelottelevat metsässä
kulkijoita).
1383. marit kutsuvat metsää sanalla tytsa
(vrt. tytsy, targyltysh=metsänhenki tai hiisi).
1384. udmurtit kutsuvat metsää sanoilla njules,
telj ja sik.
1385. unkarilaiset kutsuvat metsää sanoilla
erdo ja erdö.
1386. mordvalaiset kutsuvat metsän emoa
nimillä Vir ava ja Viräva.
1387. marit kutsuvat puuta sanalla pu (uhripuu
=onapuu, kanto=pundysh, tongata, runko=tyng
(vrt. tynkä), juuri=voz, latva=pushetsgyvuj,
vuj=pää).
1388. udmurtit kutsuvat runkoa sanoilla kor ja
modos (juuri=vyzy, latva=jyl).
1389. unkarilaiset kutsuvat puuta sanalla fa
(kanto=tönk, runko=fatörzs, juuri=gyök, gyöker,
latva=fakorona).
1390. ersalaiset kutsuvat puuta sanalla tsuvto
(kanto=mukor, penka, runko=rungo, tela, juuri
=jur, korjon, latva=prja, tjoksh).
1391. moksalaiset kutsuvat puuta sanalla shufta
(kanto=mokor, runko=ronga, juuri=ur, latva
=konnä).
1392. marit kutsuvat käpyjä sanoilla mör ja
pygylmö (norkko / norkoista tehdyt korvakorut
=alga).
1393. udmurtit kutsuvat käpyjä sanoilla kuskyl
ja tsyzin (norkko=gury, pury).
1394. unkarilaiset kutsuvat käpyjä sanalla toboz
(norkko=barka).
1395. ersalaiset kutsuvat käpyjä sanalla shishka
(vrt. siska, norkko=jov, tsjutsjov).
1396. moksalaiset kutsuvat käpyjä sanalla mar
(vrt. marja).
1397. moksalaiset kutsuvat norkkoa sanoilla kutu,
sorga, utu ja utuka.
1398. marit kutsuvat lehteä sanalla lyshtash
(nuppu=podyrka, neulanen=lys, vrt. lysti).
1399. udmurtit kutsuvat lehteä sanalla kuar
(neulanen=ven, lys).
1400. unkarilaiset kutsuvat lehteä sanalla lap
(neulanen=tu, ty).
1401. ersalaiset kutsuvat lehteä sanoilla list ja
zurnal (neulanen=salmuks, vrt. listiä).
1402. moksalaiset kutsuvat lehteä sanoilla lopa ja
kagodlopa (neulanen=noks, sarda).
1403. marit kutsuvat oksaa sanoilla uks ja vetke
(varpu=partsa, voshtyr, save).
1404. udmurtit kutsuvat oksaa sanoilla vaj, ulvaj
ja ul (varpu=nör, vrt. nyöri).
1405. unkarilaiset kutsuvat oksaa sanoilla ag,
faag ja szak (varpu=gally).
1406. moksalaiset kutsuvat oksaa sanoilla ili,
morga ja tarad (varpu=ili).
1407. marit kutsuvat pihkaa sanoilla ala ja kish
(mahla=vyd, tsaj, vrt. vesi, tsaiju).
1408. udmurtit kutsuvat pihkaa sanoilla sir ja jursir
(mahla=pispu vu, vu=vesi).
1409. ersalaiset kutsuvat pihkaa sanoilla kekshe,
kuzlem ja smola (mahla=nola, vrt. nuolla).
1410. moksalaiset kutsuvat pihkaa sanoilla käshe ja
pitse vaj (pitse=mänty, mahla=nola, ved).
1411. marien metsänhenkiin kuuluu Tytsa ja
Targyltysh (jälkimmäistä pidetään ilkikurisena).
1412. udmurtit kutsuvat metsänhaltijaa nimin
Juleskuzjo ja Njulesmurm.
1413. marit kutsuvat havumetsää sanoilla iman
tsodyra (iman=havuinen, pistelevä).
1414. marit kutsuvat varjoisaa metsää sanoilla
ymylan tsodyra (ymyl=varjo).
1415. marit kutsuvat metsän säveltä sanoilla
tsodyra sem (pidetään jalona sävelenä,
metsän piirteitä).
1416. marit kutsuvat aukiota ja niittyä sanalla tsara
(olyk tsara=niittyaukio, tsodyra tsara=metsäaukio).
1417. unkarilaiset metsänkeijut (tynderek) liikkuvat
metsän sydämessä purojen, siltojen ja hylättyjen
asumusten lähellä (tanssien ja yhdessä kylpien,
viettelevät nuoria miehiä, johtavat naisia harhaan,
ilmestyvät tuulenpyörteen, hanhen ja joutsenen
hahmossa, voivat seisauttaa ihmisen paikalleen
vieden tämän äänen tai laittaa tanssimaan kunnes
läkähtyy, nimeään ei lausuta ääneen).
1418. unkarilaisten metsänhenkiin kuuluu Vadleany
(villi tyttö, rapistelee alasti tiheiköissä, viettelee
paimenia, pitkät maahan asti ulottuvat hiukset).
1419. unkarilaisiin metsänhenkiin kuuluu manokit
(menninkäiset, maan alla eläviä kettumaisia
olentoja), törpekit (kääpiöt), oriasokit (jättiläiset,
elävät vuorilla, hyviä ja pahoja) ja tynderekit
(keijut, ihmisiä auttavia leikillisiä ja hyväntahtoisia
olentoja, toteuttavat toiveita).
1420. mordvalaisten metsän emoa Vir avaa pidetään
alkuperäisenä kätilönä ja hedelmällisyyden antajana
(uskottu näkevän tulevaan ja tietävän lasten kohtalon,
vrt. metsässä synnyttäminen).
1421. mordvalaisten mukaan Vir-ava auttaa metsään
eksyneitä lapsia (toisen tiedon mukaan kaappaa
lapsia itselleen jotka myöhemmin palauttaa kotiin).
1422. komien taruissa Pelia-urho (peria, pera) ajaa
takaa Vöris-nimistä metsänhenkeä (vrt. vörsaa,
vrt. voris, varis).
1423. nenetsien metsänhenkeä Parneeta kuvataan
naispuoliseksi ja siivekkääksi (elää maan alla
ontossa puun rungossa, vrt. lepakot, siipioravat,
vrt. pa-arne).
1424. saamelaiset pitävät leppämies Lieaibolmmaita
metsästyksen ja aikuisten miesten jumalana.
1425. virolaisten metsänhenkiin kuuluu Metsa ema,
Metsa vana (metsän vanha), Metsik (hedelmällisyyden
henki) ja Muru eit (metsän ja maan henki,
vrt. muurain, äiti).
1426. virolaiset kutsuvat ihmisiä eksyttävää metsän
henkeä nimellä Eksitaja.
1427. marien metsänhenkiin kuuluu Ovda (noita),
Torgaltysh (hiisi) ja Chodra oza (metsän haltija).
1428. marit kutsuvat metsän emoa nimellä
Codora kuva (metsästyksen ja metsän eläinten
suojelushenki).
1429. marit kutsuvat metsää sanalla codyra
(vrt. tsod ira, tso tira).
1430. marit kutsuvat metsää sanoilla syrgö ja syrgy
(y=u tai i, sirki, surku).
1431. marit pitävät vääränä (oyoro) pikkulintujen,
kimalaisten, perhosten, puiden, heinien ja
muurahaispesien vahingoittamista ("metsä itkee").
1432. marit eivät kaada puita hiekkaisten
paikkojen / vuorien lähellä (pyhiä paikkoja).
1433. marit eivät kaada lehdessä olevia puita
/ kodin lähellä kasvavia puita.
saamelaiset kutsuvat metsää
sanalla mecci (vrt. mesi,
meccilaa=metsempänä,
vrt. messilä).
saamelaiset kutsuvat metsää
sanalla muoja.
saamelaisten haltijanimiin
kuuluu kazzemcaalmaz (kadesilmä),
piäccnjizzi (männynvetäjä) ja
mjurgg (mörkö).
saamelaiset kutsuvat
metsää sanoilla laannj
ja laannjmeäcc (vrt.
lainata).
saamelaiset kutsuvat
metsää sanoilla meäcc
ja pieccmeäcc (piecc
=petäjä).
saamelaiset kutsuvat
sääliä sanalla saalu
(vrt. staalut).
saamelaiset kutsuvat virkaa
sanoilla virge, virgee,
virke, vergg ja virg
(vrt. virkeä, mitä virkaa,
vir=metsä).
saamelaiset kutsuvat
metsää / maastoa sanoilla
mecci ja meeci (puasuimecci
=porometsä).
saamelaiset kutsuvat
erämaata / autiomaata
sanoilla miäcci ja miäci.
saamelaiset kutsuvat
puustoa / outaa sanoilla
vyevdi (vrt. vy-edi,
haltijanimet).
saamelaiset kutsuvat
metsää / laaksoa sanoilla
vuömie, vuebmee, vuopmie,
vuopme, vuobme, vyemi,
vuemm, vumm, vimme ja vome
(vrt. vu-eme, haltijanimet).
saamelaiset kutsuvat
metsää sanoilla vyöydee,
vuovtie, vuoute ja vovte
(vrt. vouti).
saamelaiset kutsuvat
jättiläisiä sanalla
jietanas.
saamelaiset kutsuvat
staaloja sanoilla staaluz,
stäälaz ja stälmmstääll
(vrt. taalo, taala).
saamelaiset kutsuvat
staalomaisesti käyttäytyvää
sanoilla stallid ja stalliim
(pörrätä, temppuilla).
saamelaisten metsäsanastoon
kuuluu nävdi, näävdi (metsäneläin,
petoeläin), ordarääji (metsänraja),
aarni (aarre), mooccan (kahina),
roto, rodo (lehto, ruto), suohadas
(tiheikkö), päävtipajalas (kaiku),
viijdes, vijda (avara, laaja, vrt.
viita), mis (tosiaan, vrt. mis-henget),
meccilumos, meccilummoos (metsimmäinen,
vrt. lumoissa), täävis, tappa (kaiku),
miäccaamus (metsimmäinen), gaarahtsa,
kaarrim, karek, kärree, kärrev, karrev,
kare (suometsikkö, vrt. kuusen nimet),
guorbe, guarba, kuorpa, kuorpas, guorbas,
kuorbas, kuorbb, kurb, korpe (korpi,
palomaa), mähtsee, miehtsie, miehttse,
maecce, mecci, meäcc, miecc, miexce, mecce
(metsä, metsäalue, vrt. meseen, massi,
vrt. mi-ese, haltijanimet), orta, orto,
orda, ordo, ordd, ord, urde, orte (metsäraja
tunturilla, vrt. ort-sielu), rottuo,
ruhtoo, rohtuo, rohto, rottit, ruttid,
rotted, rodded, rottad, roto (viita, lehto,
vrt. Ruto-haltija, rohtojen antaja,
vrt. joku roti), poostaimeäcc (aarniometsä),
jaaldes (aukio), joolgos (aukio), vodd
(aukio), poostjannam (erämaa), kuäccevmeäcc
(havumetsä), kuolvas, kuolban (jäkäläkangas),
mess (mesi, hera), kuossvuemm (kuusimetsä),
lastt (korpi), losttmeäcc (lehtimetsä),
roott, roodaz (lehto, vrt. Ruton metsä,
rohtojen metsä), uvdas (luontokappale),
lappmeäcc (luppometsä, naavametsä),
meäccjiellem (metsäelämä), meäccjäurr
(metsäjärvi), poodjäurr (eräjärvi),
meäcclaz (metsäläinen), meäccmädd
(metsämaa), vuvddmeäcc (metsämaa),
kärrevräidd (metsänraja), mieccjielli
(metsäneläin), väärrjielli (metsäneläjä,
metsänhaltija, vrt. vaaran), vuemmraajj
(metsänraja), seänn (metsänurmi, vrt. sydän),
kuorbb (metsäpalo), meäccsuallok (metsäsaareke),
toonas (metsävarpu), vuemm (metsävyöhyke),
ressok (varvikko, risukko), roott (tiheikkö,
vrt. Ruto), soukk (tiheikkö), ootkas (siimes,
katveikko), siekkmeäcc (sekametsä, vrt.
siekkinen), roodaz (pieni lehto),
miostok (pensaikko), liunnjtok (kanervikko),
pieccvaass (männikkö), vuvddmeäcc (outa,
havumetsä, aarnimetsä), njaskattah (raivio,
raivattu metsä) ja macci (metsästä palaava,
vrt. masi, massi).
saamelaisten metsäsanastoon
(kuvailevat sanat) kuuluu suovkka,
suovha (tiheikkö), saahad, sahis
(sankka, tiheä), roohad, rohadis
(läpipääsemätön, tiheä), jole, juoledes,
juollie, juollo, juolled, juollad,
julley, joala (laaja, väljä, jalo,
vrt. jaala), miettjie, miehtjelda,
miehtjien, miehttjen, meccin, mecce
(etäällä, kaukana, vrt. miettiä), härccai,
härccas (haarainen, haaroittuva), suarrai,
suarras (haarainen, haaroittuva, vrt. sara),
särrnam (halkeillut), suumeei, suuvvi
(humiseva), leujjai (huojuva), vätkkai
(huojuva), sääijeei, sääjjai (kaikuva),
cuolddes, cuolddi (kantoinen), sosnni
(kelottuva), coolli (kelova), njiikkonj
(keno), koortem (kuoreton), vappai, vappsos
(kääpäinen, vrt. vapaa), vaaidas, veeidas,
veiddsos (laaja), kaaunlos, kaaunal (laho,
vrt. kauna), vuemal, vuemlos (laho), lääh,
läähhloovvi (laho, lahoava), miockk, miockos,
miockknam (laho, lahonnut), luattoovvam
(metsittynyt), meäccoovvam (metsittynyt),
vuemmai, vuemmsos (metsäinen), urvvress,
urvvohss (oksa), ohssai, ohssas (oksainen),
ooustem (oksaton), päkkai, päkksos
(pahkainen), peektoovvi (pihkaantuva), pekkai,
pekkes (pihkainen), cuäccloovvi (pökkelöityvä),
muorri (puukas, vrt. muori), muortem (puuton),
ruäckteei (rasahtava), muärss, morssai (rosoinen),
tarvvai, tarvvas (tervainen), naaggas, nagg
(tiheäkasvuinen), poskkad, poskkes (tiheä),
suokkad, suokkes (tiheä), vuokkad, vuokkes
(tiheä), koikkseei (törröttävä), rääppes
(vaikeakulkuinen) ja udaakk (umpimähkään,
vrt. uda-akka, haltijanimet).
saamelaisten metsäsanastoon (teon sanat)
kuuluu kaaijad, kaajai (kaikua), mieskad,
mieskai (lahota), mäccid, maacam (palata,
vrt. palata metsään), jalgodid, jalgood
(tulla aukeaksi), jolgid, jolgiim, jalgee,
jualgee (raivata aukeaksi, vrt. juljeta),
miäcaskid, miäccask (metsiintyä, villiintyä),
jongalid (kaataa maahan, mätkäyttää),
sargalid (ropsauttaa), savgalid (humahduttaa,
rojauttaa), kualjanid (mennä konkeloon
eli kaatuneeseen puuhun, eläimestä),
tävistid, täävist (kaikua, toistaa,
vrt. taavi), eajadittid (eksyttää),
rinnood, rinom (huurtua, vrt. rinne),
lappud, lappuum (kadota, viipyä, eksyä,
vrt. lähteä laputtamaan), miäcastud
(metsistyä, villiintyä), harvud, haarvui
(harveta, harventua), suarvud, suarvui,
sorvuu (kelottua, keloutua, vrt. sarvi),
koorknguot, kornot, goargnot, koarnud,
kuärnnad, koarnad, korno (kiivetä, vrt.
tikkojen nimet), vijredh, virrat, viirrad,
virred, vire (kaatua, virua), uuidmos
(eksyminen), cajjummus (eksyminen),
cajjattmos (eksytys, eksyttäminen),
soomm, suumm, suummos (humina), leujjmos
(huojuminen), vätkkmos (huojuminen),
suumummus (humiseminen), jee´elloovvmos
(jäkälöityminen), kazz (kahina, vrt. kasa),
säigg (kaiku, vrt. säikähtää), sääijummus
(kaikuminen), kuolggummus (kariseminen),
uuidmos (kauas meneminen), luattoovvmos
(metsittyminen), meäccoovvmos (metsittyminen),
ruaneed, ruonsmed (vihertyä), ruannad, ruannjed
(vihertää), vassoovvad (tihentyä, havumetsästä),
vapploovvad (tulla kääpäiseksi), vuokkad
(tihetä), cuäccloovvad (pökkelöityä),
peektoovvad (pihkaantua), mäcced (palata),
teätted (kulkea metsässä), kodsmoovvad
(metsittyä), luottoovvad (metsittyä),
meäccoovvad (metsittyä), läähhloovvad (lahota),
miockkned (lahota), suosttad (lahota,
vrt. suostua), vapploovvad (käävöittyä),
mäcced (kääntyä takaisin), maaccted (käännyttää
takaisin), koskkad (kuihtua), sosnnloovvad
(kuivua pystyyn), coollad (keloa), sosnnad
(kelottua), kualnnned (kaatua konkeloon),
kuolggeed (karista), kaazzeed (kahista),
säigged, sääijeed (kaikua), cajjeed (joutua
harhaan), cajjatted (johtaa harhaan), ouvvoollad
(huhuilla), leujjad, leaujjad (huojua), vätkkad
(huojua), suumeed, suummad (humista), njaarbeed
(harsuuntua, pudottaa neulaset), caajstoollad,
cajstoollad (harhailla), cajjatted (harhauttaa),
cajjatted (eksyttää, vrt. saija, taija),
uiddad, uuidad (eksyä), ruannjummus
(viheriöiminen), ruannmos (vihertäminen),
saarummus (rahiseminen), peektoovvmos
(pihkaantuminen), macci (palaaja), mäccmos
(palaaminen), vijdanid (laajentua, vrt.
viita) ja eiehhud, eiehhuu, eiähhoo
(peittyä, vrt. ehu, aho).
saamelaisten metsäsanastoon (puut)
kuuluu kolda, koolda (pölkky, tukki,
vrt. koltta), euolda (kanto), miesta,
miestuu (pensas, vrt. mesta), losta,
loosta (puun lehti), syebdee (juurakko),
risse, rise (risu), lostarisse (lehtirisu,
lehvä), muoradah (puusto), veddi, veedi
(puun juuri, vrt. veeti), syeri, syere
(oksan haara, vrt. sy-ere, haltijanimet),
uaksi, uavsi (oksa), kuadui, kuodduu
(juurakko, vrt. kotu, talvimajat), vuovdan
(ontto), mieskas, mieska (laho), ruotas,
ruottas (juuri), uarzu (kolo puussa,
pihkainen), cana, tjaanaa, tjaatnaa, tjatna
(kääpä, vrt. tana, jaana), jelnes, jälnaa,
jalnes, jalngies (kanto), jecke, jieska
(pahka), agno, aanu, äänn, avn, avna (hanka,
vrt. anu, ana), cadna, caana, cäänn, cann,
canna (kääpä, vrt. sanna), cokka, cokke, cokk
(sokka, latva), cuäcc, coazz, coacca (laho puu,
vrt. co-asa, haltijanimet), danas, toonas,
tens (varpu, vrt. tanassa), jalnes, jaalnjes,
jelnes (kanto), jieska, vioskk, jicf (pahka),
kuohtsah, kuohtsa, guocca, kuoca, kuocc, kuzz,
kicc, koccek (hapan, laho), udnjee, kuovtnjie,
kuouhnje, guowdnje, kaaunal, kavnal,
kovne (laho puu), goodde, guoddoi, kuottuo,
kuottoi, guoddo, kuaduj, kuadd, kuend,
kontoj (kanto), lahpoo, lahpuo, lahppo,
lappo, laapp, lapp, leppo (luppo, naava),
laste, lassta, lasta, losta, lostt, lest,
leste (lehti), ladhves, larve, ladve, lädvv,
ladv, laidv, ladva (latva), mietske, meässkaa,
mieska, mieskas, miockas, mickas, micks,
mecke (laho, mätä, marin mäks), ooksie, oksee,
okse, oakse, oaksi, ohss, vuexs, viekse (oksa),
baattsege, baatsaga, paahtsak, patsa, baccak,
paaccah, paaccik, pazzex, pocceng̜e, pacce (käpy,
vrt. paatsa-akka, pocc-enge, haltijanimet),
bäkkie, pokke, pookk, pokke (laho puu), suebdega,
suobtiek, suopte, syebdee, suibddi, sumdey,
sinde, somtek (juurakko), duorge, duarga,
tuorka, duorga, tuorga, tuorgg, turg, tirg,
torke (oksa, risu, vrt. turkanen), vuovde,
vuauta, vuovta, vuouta, vovte (kolo, uuttu),
muorrmaddjest (puun juurella), kuäccevneull
(havuneulanen), kuäccev (havu), kuäccevmuorr
(havupuu), suärdd (kaatunut puu), jaalnes
(kanto), kuadd (kanto), nurcccuoldd (kanto),
cuoldd (kanto), cuolddcäänn (kantokääpä),
miettpeivvmuorr (kierosyinen puu,
vrt. myötäpäiväinen), vuomar (komopuu,
tyhjän päällä kasvava puu), kualnnjos
(konkelo, toiseen puuhun nojaava puu),
paaccik (käpy), kiapp, ciohttamkiapp,
cuärvvkiapp (käpy), kiappnjuhccam (käpy),
vapp (kääpä, vrt. vappu), cäänn (kääpä),
läähh (laho), kaaunalmuorr (lahopuu),
läähhmuorr (lahopuu), pookkmuorr (lahopuu),
suosttmuorr (lahopuu), viirrad, viiram
(kaatuva puu, maassa viruva puu),
sauzzcäänn (lampaankääpä), lävvok, lädvv
(latva), losttmuorr (lehtipuu), lapp (luppo,
naava, vrt. lappi), piinal (lyly),
käzzvad (lylypuu), virbb (virpi, notkea
vesa), padvv (patvi, visa), päkk (visa),
toonas (varpu), varpp (varpa), kuolmas
(valkoinen osa, kuoren ja rungon välissä),
ommal (urpu), padvvmuorr (patvipuu),
maadd (tyvi), maaddkiecc (tyvipää),
suädes (tikku), sägg (tikku), suobddi
(tervasjuurakko), tarvvjaalnes (tervaskanto),
kuätkac (sydänpuu, vrt. kätkä, katkaista),
ommal, ämmel (silmu), caalmaz (silmu),
rikk (siitepöly, vrt. rikka, riika, riikka),
jaalnes (rungon tynkä), ress (risu),
kuolvv (pökkelö), cuäcc (pökkelö), jobblok
(pölkky), cockk, coockaz (pölkky), vääimas
(puuydin, vrt. vaimo-sielu), vuvdd (ontto
puu), vääimas (puun sydän, vrt. va-ima,
haltijanimet), muorrmaadd (puun tyvi),
purrnas (puru), pekk (pihka, vrt. pekka),
pekkpeerel (pihkahelmi), miost (pensas),
miostliunnj (pensaskanerva), morss (pahka),
päkk (pahka), vioskk (pahka), värtt (pahka),
mielltarvvrääss (mäkitervakko), pookkmuorr
(ontto lahopuu), vuvddmuorr (ontto lahopuu,
vrt. muori), vuomar (ontto), vuvdd (ontelo),
virbb (virpa, oksa), ohss (oksa), kualnnjos
(nojallaan oleva puu), lapp (naava, vrt.
lappaa), kuäccev (neulanen), pikka, piiha
(terva, vrt. pihka), pingal, pinall, binal,
piinal, pinal, pin, pinel (lyly, vrt. pino,
pinta, piinata), ile, ileaalie, ale, alos,
aalos, aaluos (jälsi, vrt. ilo, ale, elo),
girre, karra, garra, korra, korr, kerr,
kere (kuori, keri, vrt. keriä) ja akno,
aaknguo, hagno (hanka).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti