v.1.12

lauantai 18. marraskuuta 2017




1289. udmurtit kutsuvat metsänhenkeä nimin Nulesmurt 
ja Palesmurt (puoliksi ihminen, puoliksi eläin).

1290. udmurttien haltijoihin kuuluu Ujin mönis 
(pidetään yön henkenä / ihmisten liikkumista rajoittavana 
henkenä, uhrinaan metsälintu tai sorsa).

1291. hantien metsänhenkiin kuuluu Por-ne (6-sorminen 
por-nainen, elää ontoissa puissa ja soiden reunoilla, 
edustaa metsässä elävää villimpää por-heimoa,
toisen tiedon mukaan Sowos-nimisen hengen puoliso).

1292. hantit kutsuvat metsässä eläviä jättiläisiä nimellä 
jalan (ihmissyöjiä, pukeutuvat pään kääntämistä 
rajoittaviin luu-koruihin, liikkuvat öisin, pelkäävät tulta 
ja päivänvaloa, vrt. luolamiehet).

1293. hantit kutsuvat jättiläisiä ikiksi eli ukoiksi 
(vähälukuisia ja nälkäisiä, tulevat leireihin, syötetään 
lihalla ja kalalla).

1294. hantien mailla sijaitsee jättiläisten mukaan 
nimettyjä paikkoja (jalan-sojm=jalanin puro).

1295. hantit kutsuvat lumimiestä nimellä kul (uskotaan 
elävän uralilla, komien nimi yagmort, jag=mäntymetsä).

1296. hantien metsänhenkiin kuuluu Lon-verti-imi 
(ovelana pidetty akka joka rankaisee tapojen rikkojia
ja palkitsee oikein eläneitä, voi viedä ihmislapsia oman 
lapsensa leikkikaveriksi, uhriksi kirjavia liinoja).

1297. saamelaiset pitävät Leibolmaita (leppämies) 
metsäonnen antajana ja karhujen suojelijana (voi  
antaa karhun metsästäjille tai usuttaa tämän päälleen).

1298. saamelaiset uhraavat Leibolmaille jousia ja nuolia.

1299. saamelaisten tapaa pirskottaa lepänkuorinestettä 
karhumenoissa pidetään Leibolmain muistamisena
(haltijaa pidetään karhuheimon perustajana tai 
karhuhengen ihmishahmona).

1300. saamelaisten metsänhenkiin kuuluu Luot-hozjik 
(pidetään porojen suojelijana, auttaa peuranpyynnissä).

1301. saamelaisten mukaan Luot-hozjik elää jäkälän 
peittämillä vuorilla (ihmishahmoinen, karvojen peittämä, 
toinen nimi Pots-hozjik, vrt. samojedien peurajumalattaret).

1302. saamelaisiin metsänhenkiin kuuluu hiljaisuudesta 
pitävä Miehts-hozjin (vrt. mies=turkis).

1303. saamelaisiin metsänhenkiin kuuluu Vare-jielle 
(vaaran-eläjä, musta hännällinen olento joka ei 
vahingoita ihmisiä, suuttuu jos metsässä huudetaan,
lauletaan tai metelöidään, voi eksyttää väärin
käyttäytyvän).

1304. saamelaisten metsänhenkiin kuuluu Gidne 
(kinej, kani, pidetään hännällisenä metsänneitona joka 
kokoaa metsään kadonneita poroja ja houkuttelee miehiä 
luokseen).

1305. saamelaisiin metsänhenkiin kuuluu Gams eli kaiku
(pidetään hiitenä tai menninkäisenä).

1306. selkupit uhraavat metsänhengille erikoisia nuolia 
(vrt. tylppiä, koristeltuja).

1307. samojedit uhraavat metsänhaltijalle pyhän paikan 
ohittaessaan (kulkien huoletta muualla metsässä, 
keskisen jumalten luonteesta, paikkahaltijoita).

1308. hantit kutsuvat metsänhenkeä nimellä Unt-tongk 
(puu-henki, muistuttaa karvaista ihmistä, jokaisella 
metsällä omansa, antaa riistaa niille jotka muistavat 
uhreilla, uhrit metsästyskausien alussa, syksyllä ja 
kevättalvella).

1309. hantien mukaan Unt-tongkin tyttäret voivat naida 
ihmisiä (vrt. haltijoiksi muuttuneet luolamiehet).

1310. mansien metsänhenki Mis-khum voi ilmestyä 
puun korkuisena ja eksyttää metsässä liikkuvia.

1311. mansit pitävät mengkwejä metsässä elävinä 
villi-ihmisinä (voimakkaita miehiä ja naisia jotka 
elävät ihmisten tavoin, pidetään alueen vanhempana 
väestönä).

1312. nenetsien metsänhengen Parnen uskotaan 
elävän syvällä metsässä (kolmesorminen ja varpainen,
terävät kynnet, vrt. linnut, eläimet).

1313. udmurttien Nules-murtin uskotaan voivan 
kasvaa puiden korkuiseksi (muuten ihmisen kaltainen, 
yksisilmäinen (vrt. puiden kolot), pitää päätään
korkeimman puun tasolla).

1314. udmurtit kutsuvat Nules-murtia suureksi enoksi 
ja metsäenoksi (elää metsässä perheineen, voi liikkua 
tuulenpyörteen hahmossa).

1315. udmurttien mukaan metsänhenget pitävät 
häitään kahdesti vuodessa (kesällä ja talvella, 
myrskyjen kaataessa puita).




1316. udmurttien mukaan Nules-murt voi houkutella 
lapsia metsään, eksyttää ihmisiä tai karjaa ja kaataa 
ihmisiä puuskillaan (pidetään vahvana mutta hölmönä,
ei pelätä).

1317. udmurttien mukaan Nules-murt antaa riistaa ja 
suojelee metsässä olevaa karjaa (käyttäytyminen riippuu 
kohtelusta).

1318. udmurtit uhraavat Nules-murtille syksyisin 
(kuusen tai pihtakuusen alla, vrt. pihtakuusen nimet).

1319. udmurttien metsänhenkiin kuuluu naispuolinen 
Pales-murt (puoliksi ihminen, kirkuu metsässä aamun 
ja illan hämyssä, vrt. lintujen ja eläinten äänet).

1320. udmurttien metsänhenkiin kuuluu kolmesorminen 
Surali (karvainen, ihmishahmoinen, ääntelee metsässä 
koko yön, voi eksyttää, houkutella luokseen, kutittaa tai 
tanssia ihmisten kanssa).

1321. komien metsänhenkiin kuuluu Vorys-mort 
(elää metsässä perheineen, puiden korkuinen, 
liikkuu tuulenpyörteiden hahmossa, voi kantaa 
ihmisiä ja karjaa, etsii ihmisnaisia lemmenpuuhiin).

1322. komien mukaan Vorys-mort auttaa metsästäjiä 
näyttämällä suuntaa, ajamalla riistaa ansoihin ja 
istumalla nuotiolla kanssaan.

1323. komit laittavat Vorys-mortin uhrit kannon koloon 
(tupakkaa, oravan nahkoja).

1324. komien mukaan metsänhenget viettävät häitään 
syksyisin (kokoontuen suuriin joukkoihin).

1325. marien mukaan metsänpeitosta voi vapautua 
vaihtamalla oikea kenkä vasempaan jalkaan ja
päinvastoin (vrt. paidan kääntäminen, eksyminen
=toiseen ulottuvuuteen joutumista).

1326. marien metsänhenkiin kuuluva Kozla-ia 
voi kasvaa männyn pituiseksi ja ilmestyä pöllön, 
koiran, kannon tai pyörteen hahmossa (kirkuu 
tai huutaa nauraen, voi eksyttää ja houkutella 
metsään ystäväksi tekeytyen, tulee lämmittelemään 
tulille, suuttuessaan voi sammuttaa nuotion, 
toiselta nimeltään Targeldes).

1327. marien metsänhenkiin kuuluu kallion koloissa 
elävä Ovda (karvainen, vaeltaa metsässä ihmisen
hahmossa, nauraa ja taputtaa käsiään).

1328. marit kutsuvat metsänhenkiä nimin 
Kosla-kuguza (metsän-vanha-mies) ja Kosla-kuva 
(metsän-vanha-nainen).

1329. marit laittavat metsänhenkien uhrit puun 
koloihin (puhutellaan riistaa pyydettäessä, eksyttäessä 
ja metsässä yövyttäessä).

1330. mordvalaiset kutsuvat metsän emoa Vir-avaksi 
(pitkähiuksinen, jalat puiden paksuiset, voi ilmestyä 
vir-vatulien, tuulenpyörteiden ja metsäneläinten 
hahmossa, käy kylissä koiran tai suden hahmossa, 
vrt. susi=virgaz).

1331. metsänhaltijaa pidetään harmaapartaisena 
ja jäkälätakkisena (kasvaa sitä isommaksi mitä 
lähemmäs menee, toisen tiedon mukaan pienenee).

1332. metsänneitoa pidetään kauniina naisena 
joka on selkäpuoleltaan puun tai oksien kaltainen
(toisen tiedon mukaan hännäkäs, viettelee metsässä 
liikkuvia miehiä).

1333. virolaiset kutsuvat metsänhenkeä nimellä 
Mets-haldijas (huutonsa enteilee jotain tavallisesta
poikkeavaa).

1334. suomalaisiin metsänhenkiin kuuluu Nyyrikki 
(tapion poika, antaa oravia) ja Hittavainen (antaa 
jäniksiä).

1335. marien mukaan metsässä kuolleista tulee 
metsänhenkiä tai näiden apulaisia (vrt. veteen
kuolleista veenhenkiä).

1336. udmurtit uhraavat metsän ja sukulaisten 
hengille samaan aikaan (metsästyskauden alussa, 
vrt. metsänhengistä polveutuvat heimot,
vrt. kuolleiden muuttuminen pyhinä pidetyiksi 
metsän eläimiksi).

1337. udmurttien mukaan kuolleiden henget asuvat 
metsän sydämessä (vrt. saivot).

1338. saamelaisneidot halaavat puita palatessaan 
ylängöiltä metsämaille (vrt. vuotuiskierto, 
kaksi kotipaikkaa).




1339. marit tervehtivät puita metsään mennessään, 
kysyvät näiltä suuntaa ja pyytävät yöpymispaikkaa.

1340. marit kiittävät puita laittamalla kätensä 
rungolle.

1341. marien mukaan metsä kuuntelee metsästäjien 
laulua (ymmärtää ihmisten kieltä).

1342. marien mukaan puut pelkäävät kirveiden 
kanssa liikkuvia (yrittäen kaatua päälleen).

1343. marien mukaan puut voivat vaihtaa paikkaa.

1344. marit välttelevät kovaa puhumista ja rumia 
sanoja metsässä ollessaan.

1345. marien mukaan jokaisella puulla on ort-sielu 
(ortillinen puu kukoistaa, ortin lähtiessä puu alkaa 
kuihtua).

1346. metsänhengellä kerrotaan olevan lehtiparta ja 
lakki männynneulasista.

1347. mordvalaisten metsänhenkiin kuuluu Verya-patiai 
(pidetään metsien, metsäaukioiden ja puiden haltijana, 
poikansa tuulenhenki Varma pas).

1348. mordvalaiset kutsuvat kauneutta sanalla mazini 
(mazij=kaunis, vrt. masin eli metsän neito, 
metsä=omaa kauneutta).

1349. mordvalaiset kutsuvat oksaa sanalla tarad 
(vrt. tarrata).

1350. mordvalaiset kutsuvat puunlatvaa sanalla toks.

1351. mordvalaiset kutsuvat puuta sanalla cuvto 
(vrt. cuvoms=kaivaa).

1352. mordvalaiset kutsuvat puun kuorta sanalla ker 
(vrt. kerams=leikata).

1353. mordvalaiset kutsuvat tyhjää sanalla cavo 
(vrt. savo, saivo).

1354. mordvalaiset kutsuvat eksymistä sanalla ilvede.

1355. mordvalaiset kutsuvat suota sanalla nuponcey.

1356. mordvalaiset kutsuvat metsää sanalla vir 
(vrt. virkeä).

1357. mordvalaiset kutsuvat kantoa sanalla mukor
(vrt. mukor-hylly).

1358. mordvalaiset kutsuvat oksan haaraa sanalla 
raskov (vrt. raske=sukulainen, r=l, lasko, laske, 
lakkaus, laskaus, jälleensyntymissanastoa).

1359. mordvalaiset kutsuvat suota sanoilla terge ja 
derga.

1360. mordvalaiset kutsuvat suota sanoilla songar ja 
songara.

1361. mordvalaiset kutsuvat aukeaa sanalla kuzo.

1362. mordvalaiset kutsuvat sisämaata / sydänmetsää 
sanoilla potma ja potmo.

1363. udmurttien mukaan nyulesmurtit kilpailevat 
metsien eläimistä (voivat menettää eläimiään toiseen 
metsään).

1364. udmurttien taruissa nyulesmurtit voittavat 
wumurtit maasta repimiensä puiden avulla 
(vrt. metsän ja veen heimot).

1365. udmurttien taruissa karhut tulevat kysymään 
Nyulsmurtilta onko jo aika käydä talviunille (haltijan 
osoittaessa jokaiselle karhulle nukkumapaikan).




1366. udmurtit pitävät Nylesmurttia pitkänä ja
tummaihoisena olentona (metsässä olevat tiheiköt 
elinpaikkojaan).

1367. udmurttien metsänhenkeä Palasmurttia 
pidetään muistona heimoista jotka tatuoivat 
toisen puolen kehostaan (vrt. puoli-ihmiseksi 
kutsuminen).

1368. udmurttien taruissa metsänhenki Yagperi 
(jag=mänty) ilmestyy vanhan vihreän miehen 
hahmossa (pelottelee ihmisiä, saa puut taipumaan, 
johdattaa harhaan, ei pidä häiriöistä).

1369. udmurtit kutsuvat jättiläisiä nimin alangasary 
ja zerpals (alangasar gurez=jättiläisten vuori).

1370. udmurttien taruissa jättiläiset liikkuvat 
nopeasti metsän läpi, pitävät aseinaan maasta 
revittyjä puita, eivät käytä vaatteita, eivät käytä 
työkaluja, eivät osaa tehdä tulta, voitelevat jalkansa 
savella ja pakenevat lopulta pohjoiseen missä 
muuttuvat isoiksi kiviksi (vrt. kookkaina pidetyt 
luolamiehet).

1371. udmurtit pitävät metsän kumpareita 
jättiläisten jaloista pudonneina (vrt. luojahenkinä 
pitäminen).

1372. udmurttien mukaan Nyulesmurt kykenee 
muuttamaan kokoaan (metsässä puiden kokoinen,
niityllä heinien kokoinen).

1373. udmurttien taruissa Nyulesmurt antaa eläimille 
luvan maata metsän koloissa ja onkaloissa (metsämaan 
haltija, jokaisella metsällä omansa).

1374. udmurttien metsänhenkiin kuuluu Telkuzo 
(pidetään vahingollisena henkenä).

1375. udmurtit kutsuvat metsänhenki Nyulesmurttia 
suureksi ukoksi (bydzim nyunya).

1376. udmurttien mukaan Nyulesmurt hallitsee 
metsän eläimiä, päättää karhujen makuupaikan
ja antaa metsäonnea (yhistetään sukulaisten 
henkiin, vrt. hiidat).

1377. udmurtit kutsuvat tuulen maasta lennättämiä 
lehtiä ja tuulisia kohtia Nyulesmurtin teiksi.

1378. udmurttien mukaan nyulesmurtit ja wumurtit 
taistelevat vesissä päivisin (vrt. veteen heijastuva 
metsä).

1379. udmurtit pitävät Yagperiä (mäntymetsän henki) 
veenhenki Vukuzen luomana (jälkimmäinen yksi 
luojahengistä).

1380. udmurttien Palaismurttia (puolimies) 
pidetään metsässä elävänä yksisilmäisenä miehenä 
(toinen puoli läpinäkyvä, voidaan nähdä 
metsän laitamilla, tulee lämmittelemään tulille, 
saapuu vihellettäessä tai huudettaessa, pelkää 
pihlajaa jonka taakse voi suojautua).

1381. udmurttien metsänhenkiin kuuluu Nyulesmurt 
(pihtametsän mies), Palesmurt (yksisilmäinen 
jättiläinen), Chachchamurt (tiheikön mies), Jagmurt 
(mäntymetsän mies) ja Sikmurt (vrt. metsäsika eli 
mäyrä).

1382. udmurtit pitävät palasmurtteja isoina, 
hölmöinä ja hauskoina (pelottelevat metsässä 
kulkijoita).

1383. marit kutsuvat metsää sanalla tytsa 
(vrt. tytsy, targyltysh=metsänhenki tai hiisi).

1384. udmurtit kutsuvat metsää sanoilla njules, 
telj ja sik.

1385. unkarilaiset kutsuvat metsää sanoilla 
erdo ja erdö.

1386. mordvalaiset kutsuvat metsän emoa 
nimillä Vir ava ja Viräva.

1387. marit kutsuvat puuta sanalla pu (uhripuu
=onapuu, kanto=pundysh, tongata, runko=tyng 
(vrt. tynkä), juuri=voz, latva=pushetsgyvuj,
vuj=pää).

1388. udmurtit kutsuvat runkoa sanoilla kor ja 
modos (juuri=vyzy, latva=jyl).

1389. unkarilaiset kutsuvat puuta sanalla fa 
(kanto=tönk, runko=fatörzs, juuri=gyök, gyöker, 
latva=fakorona).

1390. ersalaiset kutsuvat puuta sanalla tsuvto
(kanto=mukor, penka, runko=rungo, tela, juuri
=jur, korjon, latva=prja, tjoksh).

1391. moksalaiset kutsuvat puuta sanalla shufta
(kanto=mokor, runko=ronga, juuri=ur, latva
=konnä).




1392. marit kutsuvat käpyjä sanoilla mör ja 
pygylmö (norkko / norkoista tehdyt korvakorut
=alga).

1393. udmurtit kutsuvat käpyjä sanoilla kuskyl 
ja tsyzin (norkko=gury, pury).

1394. unkarilaiset kutsuvat käpyjä sanalla toboz 
(norkko=barka).

1395. ersalaiset kutsuvat käpyjä sanalla shishka 
(vrt. siska, norkko=jov, tsjutsjov).

1396. moksalaiset kutsuvat käpyjä sanalla mar 
(vrt. marja).

1397. moksalaiset kutsuvat norkkoa sanoilla kutu, 
sorga, utu ja utuka.

1398. marit kutsuvat lehteä sanalla lyshtash 
(nuppu=podyrka, neulanen=lys, vrt. lysti).

1399. udmurtit kutsuvat lehteä sanalla kuar
(neulanen=ven, lys).

1400. unkarilaiset kutsuvat lehteä sanalla lap
(neulanen=tu, ty).

1401. ersalaiset kutsuvat lehteä sanoilla list ja
zurnal (neulanen=salmuks, vrt. listiä).

1402. moksalaiset kutsuvat lehteä sanoilla lopa ja 
kagodlopa (neulanen=noks, sarda).

1403. marit kutsuvat oksaa sanoilla uks ja vetke 
(varpu=partsa, voshtyr, save).

1404. udmurtit kutsuvat oksaa sanoilla vaj, ulvaj 
ja ul (varpu=nör, vrt. nyöri).

1405. unkarilaiset kutsuvat oksaa sanoilla ag, 
faag ja szak (varpu=gally).

1406. moksalaiset kutsuvat oksaa sanoilla ili, 
morga ja tarad (varpu=ili).

1407. marit kutsuvat pihkaa sanoilla ala ja kish 
(mahla=vyd, tsaj, vrt. vesi, tsaiju).

1408. udmurtit kutsuvat pihkaa sanoilla sir ja jursir 
(mahla=pispu vu, vu=vesi).

1409. ersalaiset kutsuvat pihkaa sanoilla kekshe, 
kuzlem ja smola (mahla=nola, vrt. nuolla).

1410. moksalaiset kutsuvat pihkaa sanoilla käshe ja 
pitse vaj (pitse=mänty, mahla=nola, ved).

1411. marien metsänhenkiin kuuluu Tytsa ja 
Targyltysh (jälkimmäistä pidetään ilkikurisena).

1412. udmurtit kutsuvat metsänhaltijaa nimin 
Juleskuzjo ja Njulesmurm. 




1413. marit kutsuvat havumetsää sanoilla iman 
tsodyra (iman=havuinen, pistelevä).

1414. marit kutsuvat varjoisaa metsää sanoilla 
ymylan tsodyra (ymyl=varjo).

1415. marit kutsuvat metsän säveltä sanoilla 
tsodyra sem (pidetään jalona sävelenä, 
metsän piirteitä).

1416. marit kutsuvat aukiota ja niittyä sanalla tsara 
(olyk tsara=niittyaukio, tsodyra tsara=metsäaukio).

1417. unkarilaiset metsänkeijut (tynderek) liikkuvat 
metsän sydämessä purojen, siltojen ja hylättyjen 
asumusten lähellä (tanssien ja yhdessä kylpien, 
viettelevät nuoria miehiä, johtavat naisia harhaan,
ilmestyvät tuulenpyörteen, hanhen ja joutsenen 
hahmossa, voivat seisauttaa ihmisen paikalleen
vieden tämän äänen tai laittaa tanssimaan kunnes 
läkähtyy, nimeään ei lausuta ääneen).

1418. unkarilaisten metsänhenkiin kuuluu Vadleany 
(villi tyttö, rapistelee alasti tiheiköissä, viettelee 
paimenia, pitkät maahan asti ulottuvat hiukset).

1419. unkarilaisiin metsänhenkiin kuuluu manokit 
(menninkäiset, maan alla eläviä kettumaisia 
olentoja), törpekit (kääpiöt), oriasokit (jättiläiset, 
elävät vuorilla, hyviä ja pahoja) ja tynderekit 
(keijut, ihmisiä auttavia leikillisiä ja hyväntahtoisia 
olentoja, toteuttavat toiveita).

1420. mordvalaisten metsän emoa Vir avaa pidetään 
alkuperäisenä kätilönä ja hedelmällisyyden antajana 
(uskottu näkevän tulevaan ja tietävän lasten kohtalon, 
vrt. metsässä synnyttäminen).

1421. mordvalaisten mukaan Vir-ava auttaa metsään 
eksyneitä lapsia (toisen tiedon mukaan kaappaa
lapsia itselleen jotka myöhemmin palauttaa kotiin).

1422. komien taruissa Pelia-urho (peria, pera) ajaa 
takaa Vöris-nimistä metsänhenkeä (vrt. vörsaa, 
vrt. voris, varis).

1423. nenetsien metsänhenkeä Parneeta kuvataan 
naispuoliseksi ja siivekkääksi (elää maan alla 
ontossa puun rungossa, vrt. lepakot, siipioravat,
vrt. pa-arne).

1424. saamelaiset pitävät leppämies Lieaibolmmaita
metsästyksen ja aikuisten miesten jumalana.

1425. virolaisten metsänhenkiin kuuluu Metsa ema, 
Metsa vana (metsän vanha), Metsik (hedelmällisyyden 
henki) ja Muru eit (metsän ja maan henki, 
vrt. muurain, äiti).

1426. virolaiset kutsuvat ihmisiä eksyttävää metsän
henkeä nimellä Eksitaja.

1427. marien metsänhenkiin kuuluu Ovda (noita), 
Torgaltysh (hiisi) ja Chodra oza (metsän haltija).

1428. marit kutsuvat metsän emoa nimellä 
Codora kuva (metsästyksen ja metsän eläinten
suojelushenki).

1429. marit kutsuvat metsää sanalla codyra 
(vrt. tsod ira, tso tira).

1430. marit kutsuvat metsää sanoilla syrgö ja syrgy 
(y=u tai i, sirki, surku).

1431. marit pitävät vääränä (oyoro) pikkulintujen, 
kimalaisten, perhosten, puiden, heinien ja 
muurahaispesien vahingoittamista ("metsä itkee").

1432. marit eivät kaada puita hiekkaisten 
paikkojen / vuorien lähellä (pyhiä paikkoja).

1433. marit eivät kaada lehdessä olevia puita 
kodin lähellä kasvavia puita.




saamelaiset kutsuvat metsää
sanalla mecci (vrt. mesi,
meccilaa=metsempänä, 
vrt. messilä).

saamelaiset kutsuvat metsää
sanalla muoja.

saamelaisten haltijanimiin
kuuluu kazzemcaalmaz (kadesilmä),
piäccnjizzi (männynvetäjä) ja 
mjurgg (mörkö).

saamelaiset kutsuvat
metsää sanoilla laannj
ja laannjmeäcc (vrt. 
lainata).

saamelaiset kutsuvat
metsää sanoilla meäcc
ja pieccmeäcc (piecc
=petäjä).

saamelaiset kutsuvat
sääliä sanalla saalu
(vrt. staalut).

saamelaiset kutsuvat virkaa
sanoilla virge, virgee, 
virke, vergg ja virg
(vrt. virkeä, mitä virkaa, 
vir=metsä).

saamelaiset kutsuvat
metsää / maastoa sanoilla 
mecci ja meeci (puasuimecci
=porometsä).

saamelaiset kutsuvat
erämaata / autiomaata 
sanoilla miäcci ja miäci.

saamelaiset kutsuvat
puustoa / outaa sanoilla
vyevdi (vrt. vy-edi,
haltijanimet).

saamelaiset kutsuvat
metsää / laaksoa sanoilla
vuömie, vuebmee, vuopmie, 
vuopme, vuobme, vyemi, 
vuemm, vumm, vimme ja vome
(vrt. vu-eme, haltijanimet).

saamelaiset kutsuvat
metsää sanoilla vyöydee, 
vuovtie, vuoute ja vovte
(vrt. vouti).

saamelaiset kutsuvat
jättiläisiä sanalla
jietanas.

saamelaiset kutsuvat
staaloja sanoilla staaluz,
stäälaz ja stälmmstääll
(vrt. taalo, taala).

saamelaiset kutsuvat
staalomaisesti käyttäytyvää
sanoilla stallid ja stalliim 
(pörrätä, temppuilla).

saamelaisten metsäsanastoon
kuuluu nävdi, näävdi (metsäneläin, 
petoeläin), ordarääji (metsänraja), 
aarni (aarre), mooccan (kahina), 
roto, rodo (lehto, ruto), suohadas 
(tiheikkö), päävtipajalas (kaiku),
viijdes, vijda (avara, laaja, vrt. 
viita), mis (tosiaan, vrt. mis-henget), 
meccilumos, meccilummoos (metsimmäinen,
vrt. lumoissa), täävis, tappa (kaiku), 
miäccaamus (metsimmäinen), gaarahtsa, 
kaarrim, karek, kärree, kärrev, karrev, 
kare (suometsikkö, vrt. kuusen nimet), 
guorbe, guarba, kuorpa, kuorpas, guorbas, 
kuorbas, kuorbb, kurb, korpe (korpi, 
palomaa), mähtsee, miehtsie, miehttse, 
maecce, mecci, meäcc, miecc, miexce, mecce 
(metsä, metsäalue, vrt. meseen, massi,
vrt. mi-ese, haltijanimet), orta, orto, 
orda, ordo, ordd, ord, urde, orte (metsäraja 
tunturilla, vrt. ort-sielu), rottuo, 
ruhtoo, rohtuo, rohto, rottit, ruttid, 
rotted, rodded, rottad, roto (viita, lehto, 
vrt. Ruto-haltija, rohtojen antaja,
vrt. joku roti), poostaimeäcc (aarniometsä),
jaaldes (aukio), joolgos (aukio), vodd 
(aukio), poostjannam (erämaa), kuäccevmeäcc 
(havumetsä), kuolvas, kuolban (jäkäläkangas), 
mess (mesi, hera), kuossvuemm (kuusimetsä), 
lastt (korpi), losttmeäcc (lehtimetsä), 
roott, roodaz (lehto, vrt. Ruton metsä,
rohtojen metsä), uvdas (luontokappale), 
lappmeäcc (luppometsä, naavametsä), 
meäccjiellem (metsäelämä), meäccjäurr 
(metsäjärvi), poodjäurr (eräjärvi), 
meäcclaz (metsäläinen), meäccmädd 
(metsämaa), vuvddmeäcc (metsämaa),
kärrevräidd (metsänraja), mieccjielli 
(metsäneläin), väärrjielli (metsäneläjä, 
metsänhaltija, vrt. vaaran), vuemmraajj 
(metsänraja), seänn (metsänurmi, vrt. sydän), 
kuorbb (metsäpalo), meäccsuallok (metsäsaareke), 
toonas (metsävarpu), vuemm (metsävyöhyke),
ressok (varvikko, risukko), roott (tiheikkö,
vrt. Ruto), soukk (tiheikkö), ootkas (siimes, 
katveikko), siekkmeäcc (sekametsä, vrt. 
siekkinen), roodaz (pieni lehto), 
miostok (pensaikko), liunnjtok (kanervikko),
pieccvaass (männikkö), vuvddmeäcc (outa, 
havumetsä, aarnimetsä), njaskattah (raivio, 
raivattu metsä) ja macci (metsästä palaava,
vrt. masi, massi).

saamelaisten metsäsanastoon
(kuvailevat sanat) kuuluu suovkka, 
suovha (tiheikkö), saahad, sahis 
(sankka, tiheä), roohad, rohadis 
(läpipääsemätön, tiheä), jole, juoledes, 
juollie, juollo, juolled, juollad, 
julley, joala (laaja, väljä, jalo,
vrt. jaala), miettjie, miehtjelda, 
miehtjien, miehttjen, meccin, mecce 
(etäällä, kaukana, vrt. miettiä), härccai, 
härccas (haarainen, haaroittuva), suarrai, 
suarras (haarainen, haaroittuva, vrt. sara), 
särrnam (halkeillut), suumeei, suuvvi 
(humiseva), leujjai (huojuva), vätkkai 
(huojuva), sääijeei, sääjjai (kaikuva), 
cuolddes, cuolddi (kantoinen), sosnni 
(kelottuva), coolli (kelova), njiikkonj 
(keno), koortem (kuoreton), vappai, vappsos 
(kääpäinen, vrt. vapaa), vaaidas, veeidas, 
veiddsos (laaja), kaaunlos, kaaunal (laho,
vrt. kauna), vuemal, vuemlos (laho), lääh, 
läähhloovvi (laho, lahoava), miockk, miockos, 
miockknam (laho, lahonnut), luattoovvam 
(metsittynyt), meäccoovvam (metsittynyt), 
vuemmai, vuemmsos (metsäinen), urvvress, 
urvvohss (oksa), ohssai, ohssas (oksainen), 
ooustem (oksaton), päkkai, päkksos 
(pahkainen), peektoovvi (pihkaantuva), pekkai, 
pekkes (pihkainen), cuäccloovvi (pökkelöityvä), 
muorri (puukas, vrt. muori), muortem (puuton), 
ruäckteei (rasahtava), muärss, morssai (rosoinen), 
tarvvai, tarvvas (tervainen), naaggas, nagg 
(tiheäkasvuinen), poskkad, poskkes (tiheä), 
suokkad, suokkes (tiheä), vuokkad, vuokkes 
(tiheä), koikkseei (törröttävä), rääppes 
(vaikeakulkuinen) ja udaakk (umpimähkään,
vrt. uda-akka, haltijanimet).

saamelaisten metsäsanastoon (teon sanat) 
kuuluu kaaijad, kaajai (kaikua), mieskad, 
mieskai (lahota), mäccid, maacam (palata, 
vrt. palata metsään), jalgodid, jalgood 
(tulla aukeaksi), jolgid, jolgiim, jalgee, 
jualgee (raivata aukeaksi, vrt. juljeta), 
miäcaskid, miäccask (metsiintyä, villiintyä), 
jongalid (kaataa maahan, mätkäyttää), 
sargalid (ropsauttaa), savgalid (humahduttaa, 
rojauttaa), kualjanid (mennä konkeloon
eli kaatuneeseen puuhun, eläimestä),
tävistid, täävist (kaikua, toistaa, 
vrt. taavi), eajadittid (eksyttää), 
rinnood, rinom (huurtua, vrt. rinne), 
lappud, lappuum (kadota, viipyä, eksyä, 
vrt. lähteä laputtamaan), miäcastud 
(metsistyä, villiintyä), harvud, haarvui 
(harveta, harventua), suarvud, suarvui, 
sorvuu (kelottua, keloutua, vrt. sarvi), 
koorknguot, kornot, goargnot, koarnud, 
kuärnnad, koarnad, korno (kiivetä, vrt. 
tikkojen nimet), vijredh, virrat, viirrad, 
virred, vire (kaatua, virua), uuidmos 
(eksyminen), cajjummus (eksyminen), 
cajjattmos (eksytys, eksyttäminen),
soomm, suumm, suummos (humina), leujjmos 
(huojuminen), vätkkmos (huojuminen), 
suumummus (humiseminen), jee´elloovvmos 
(jäkälöityminen), kazz (kahina, vrt. kasa), 
säigg (kaiku, vrt. säikähtää), sääijummus 
(kaikuminen), kuolggummus (kariseminen), 
uuidmos (kauas meneminen), luattoovvmos 
(metsittyminen), meäccoovvmos (metsittyminen), 
ruaneed, ruonsmed (vihertyä), ruannad, ruannjed 
(vihertää), vassoovvad (tihentyä, havumetsästä), 
vapploovvad (tulla kääpäiseksi), vuokkad 
(tihetä), cuäccloovvad (pökkelöityä), 
peektoovvad (pihkaantua), mäcced (palata), 
teätted (kulkea metsässä), kodsmoovvad 
(metsittyä), luottoovvad (metsittyä), 
meäccoovvad (metsittyä), läähhloovvad (lahota), 
miockkned (lahota), suosttad (lahota,
vrt. suostua), vapploovvad (käävöittyä), 
mäcced (kääntyä takaisin), maaccted (käännyttää 
takaisin), koskkad (kuihtua), sosnnloovvad 
(kuivua pystyyn), coollad (keloa), sosnnad 
(kelottua), kualnnned (kaatua konkeloon), 
kuolggeed (karista), kaazzeed (kahista), 
säigged, sääijeed (kaikua), cajjeed (joutua 
harhaan), cajjatted (johtaa harhaan), ouvvoollad 
(huhuilla), leujjad, leaujjad (huojua), vätkkad 
(huojua), suumeed, suummad (humista), njaarbeed 
(harsuuntua, pudottaa neulaset), caajstoollad, 
cajstoollad (harhailla), cajjatted (harhauttaa), 
cajjatted (eksyttää, vrt. saija, taija), 
uiddad, uuidad (eksyä), ruannjummus 
(viheriöiminen), ruannmos (vihertäminen), 
saarummus (rahiseminen), peektoovvmos 
(pihkaantuminen), macci (palaaja), mäccmos 
(palaaminen), vijdanid (laajentua, vrt. 
viita) ja eiehhud, eiehhuu, eiähhoo 
(peittyä, vrt. ehu, aho).

saamelaisten metsäsanastoon (puut) 
kuuluu kolda, koolda (pölkky, tukki, 
vrt. koltta), euolda (kanto), miesta, 
miestuu (pensas, vrt. mesta), losta, 
loosta (puun lehti), syebdee (juurakko),
risse, rise (risu), lostarisse (lehtirisu, 
lehvä), muoradah (puusto), veddi, veedi 
(puun juuri, vrt. veeti), syeri, syere 
(oksan haara, vrt. sy-ere, haltijanimet),
uaksi, uavsi (oksa), kuadui, kuodduu 
(juurakko, vrt. kotu, talvimajat), vuovdan 
(ontto), mieskas, mieska (laho), ruotas, 
ruottas (juuri), uarzu (kolo puussa, 
pihkainen), cana, tjaanaa, tjaatnaa, tjatna 
(kääpä, vrt. tana, jaana), jelnes, jälnaa, 
jalnes, jalngies (kanto), jecke, jieska 
(pahka), agno, aanu, äänn, avn, avna (hanka,
vrt. anu, ana), cadna, caana, cäänn, cann, 
canna (kääpä, vrt. sanna), cokka, cokke, cokk 
(sokka, latva), cuäcc, coazz, coacca (laho puu, 
vrt. co-asa, haltijanimet), danas, toonas, 
tens (varpu, vrt. tanassa), jalnes, jaalnjes, 
jelnes (kanto), jieska, vioskk, jicf (pahka), 
kuohtsah, kuohtsa, guocca, kuoca, kuocc, kuzz, 
kicc, koccek (hapan, laho), udnjee, kuovtnjie, 
kuouhnje, guowdnje, kaaunal, kavnal, 
kovne (laho puu), goodde, guoddoi, kuottuo, 
kuottoi, guoddo, kuaduj, kuadd, kuend, 
kontoj (kanto), lahpoo, lahpuo, lahppo, 
lappo, laapp, lapp, leppo (luppo, naava),
laste, lassta, lasta, losta, lostt, lest, 
leste (lehti), ladhves, larve, ladve, lädvv, 
ladv, laidv, ladva (latva), mietske, meässkaa, 
mieska, mieskas, miockas, mickas, micks, 
mecke (laho, mätä, marin mäks), ooksie, oksee, 
okse, oakse, oaksi, ohss, vuexs, viekse (oksa), 
baattsege, baatsaga, paahtsak, patsa, baccak, 
paaccah, paaccik, pazzex, pocceng̜e, pacce (käpy,
vrt. paatsa-akka, pocc-enge, haltijanimet),
bäkkie, pokke, pookk, pokke (laho puu), suebdega, 
suobtiek, suopte, syebdee, suibddi, sumdey, 
sinde, somtek (juurakko), duorge, duarga,  
tuorka, duorga, tuorga, tuorgg, turg, tirg, 
torke (oksa, risu, vrt. turkanen), vuovde, 
vuauta, vuovta, vuouta, vovte (kolo, uuttu), 
muorrmaddjest (puun juurella), kuäccevneull 
(havuneulanen), kuäccev (havu), kuäccevmuorr 
(havupuu), suärdd (kaatunut puu), jaalnes 
(kanto), kuadd (kanto), nurcccuoldd (kanto), 
cuoldd (kanto), cuolddcäänn (kantokääpä), 
miettpeivvmuorr (kierosyinen puu, 
vrt. myötäpäiväinen), vuomar (komopuu, 
tyhjän päällä kasvava puu), kualnnjos 
(konkelo, toiseen puuhun nojaava puu),
paaccik (käpy), kiapp, ciohttamkiapp, 
cuärvvkiapp (käpy), kiappnjuhccam (käpy), 
vapp (kääpä, vrt. vappu), cäänn (kääpä),
läähh (laho), kaaunalmuorr (lahopuu),
läähhmuorr (lahopuu), pookkmuorr (lahopuu),
suosttmuorr (lahopuu), viirrad, viiram 
(kaatuva puu, maassa viruva puu), 
sauzzcäänn (lampaankääpä), lävvok, lädvv 
(latva), losttmuorr (lehtipuu), lapp (luppo, 
naava, vrt. lappi), piinal (lyly), 
käzzvad (lylypuu), virbb (virpi, notkea 
vesa), padvv (patvi, visa), päkk (visa), 
toonas (varpu), varpp (varpa), kuolmas 
(valkoinen osa, kuoren ja rungon välissä), 
ommal (urpu), padvvmuorr (patvipuu), 
maadd (tyvi), maaddkiecc (tyvipää), 
suädes (tikku), sägg (tikku), suobddi 
(tervasjuurakko), tarvvjaalnes (tervaskanto),
kuätkac (sydänpuu, vrt. kätkä, katkaista), 
ommal, ämmel (silmu), caalmaz (silmu), 
rikk (siitepöly, vrt. rikka, riika, riikka), 
jaalnes (rungon tynkä), ress (risu),
kuolvv (pökkelö), cuäcc (pökkelö), jobblok 
(pölkky), cockk, coockaz (pölkky), vääimas 
(puuydin, vrt. vaimo-sielu), vuvdd (ontto 
puu), vääimas (puun sydän, vrt. va-ima, 
haltijanimet), muorrmaadd (puun tyvi), 
purrnas (puru), pekk (pihka, vrt. pekka), 
pekkpeerel (pihkahelmi), miost (pensas), 
miostliunnj (pensaskanerva), morss (pahka), 
päkk (pahka), vioskk (pahka), värtt (pahka), 
mielltarvvrääss (mäkitervakko), pookkmuorr 
(ontto lahopuu), vuvddmuorr (ontto lahopuu, 
vrt. muori), vuomar (ontto), vuvdd (ontelo), 
virbb (virpa, oksa), ohss (oksa), kualnnjos 
(nojallaan oleva puu), lapp (naava, vrt. 
lappaa), kuäccev (neulanen), pikka, piiha 
(terva, vrt. pihka), pingal, pinall, binal, 
piinal, pinal, pin, pinel (lyly, vrt. pino, 
pinta, piinata), ile, ileaalie, ale, alos, 
aalos, aaluos (jälsi, vrt. ilo, ale, elo), 
girre, karra, garra, korra, korr, kerr, 
kere (kuori, keri, vrt. keriä) ja akno, 
aaknguo, hagno (hanka).



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti